Thursday, May 26, 2011

umrah

10 may - 21 may 2011...

aku mengerjakan umrah pada tarikh tersebut. alhamdulillah. 10hb ke jeddah, dan terus ke madinah. masjid nabawi adalah sangat best. aku sangat sukakan masjid ini. adanya raudhah yang merupakan salah satu dari taman2 syurga sepertia sabda nabi, "kawasan antara mimbarku dan makamku adalah salah satu dari taman2 syurga". sebenarnya semua karpet di masjid nabawi ni kaler merah, tapi area raudhah ditanda dengan karpet hijau. memang sangat ramai yang sembahyang n berdoa di raudhah ni. alhamdulillah setiap hari aku akan melepak kat sini, sembahyang sunat dan berdoa. lepas sembahyang jumaat 13 may, buat ziarah wada' dan terus ke makkah.

mula2 cuak jugak pakai ihram sebab takut tertanggal. tapi lepas buat umrah sunat ketiga. mende tu dah xrasa lagi. alhamdulillah. kat makkah ni paling spesel dah tentu la kaabahnya. dan di kaabah ni plak area paling spesel adalah hijr ismail, rukun yamani, makam ibrahim, multazam dan yang terpaling adalah hajrul aswad yang merupakan batu dari syurga.

trip balik kami adalah pada 21 may 9.00 malam dan tiba pada 22 may tghari waktu malaysia.

ini merupakan trip paling best, pengalaman paling menarik, dan sangat2 banyak pengajaran paling berguna yang aku dapat. semoga aku dapat teruskan di sini.

ps: somebody said - kita bukan kena jadi baik utk pergi ke sana... tapi ke sana utk jadi baik...
betul jugak, kalo tunggu bebetul baik baru nak ke sana, mmg xpegi la jawabnye...

2 comments:

Nur Izzah Azhar said...

bile la izzah nak pegi sane agaknye...

Inchik Eddy said...

encik, tahun depan kamu g lah menunaikan Haji plak.. doa utk mu sentiasa ada..